Szukaj w aktualnościach
w całym serwisie
Kompetencje przyszłości - debata panelu "Edukacja i wiedza"
Kompetencje przyszłości - debata panelu "Edukacja i wiedza"

9 marca w ramach projektu Foresight Pomorze 2030 odbyła się debata poświęcona nowemu kanonowi kompetencji i wyzwaniom, jakim będą musiały stawić czoła instytucje oświaty i szkolnictwa wyższego.

Sprawozdanie z I sesji "Kompetencje przyszłości"

Sprawozdanie z II sesji "Gdzie i jak będziemy zdobywać kompetencje – w szkole, na uczelni, w nowych instytucjach czy w sposób nieformalny?


W trakcie debaty uczestnicy starali się odpowiedzieć na następujące pytania:

- Jakie kompetencje będą kluczowe w przyszłości i dlaczego?
- Czy prawdziwy jest dylemat: człowiek czy pracownik?
- Co oznacza edukacja holistyczna i edukacja selektywna?
- Dlaczego należy inaczej spojrzeć na kształcenie przez całe życie?
- Jak będziemy zdobywać kompetencje? Co oznacza edukacja otwarta?
- Czy instytucje oświaty i szkolnictwa wyższego sprostają wyzwaniom kształcenia nowych kompetencji i kształcenia przez całe życie?

Wyniki dyskusji będą wykorzystane do sformułowania możliwych scenariuszy rozwoju pomorskiej edukacji do roku 2030.

Materiały z debaty zostaną w najbliższym czasie umieszczone na stronie internetowej.

Program debaty "Edukacja i wiedza"

9 marca, Gdański Park Naukowo-Technologiczny godz. 10:00-16:00

10:00 Powitanie uczestników Jan Szomburg, Prezes Zarządu IBnGR

10:10 Sesja pierwsza: Kompetencje przyszłości

Człowiek czy pracownik? Jakie kompetencje będą kluczowe i Dlaczego? dr Jan Fazlagić, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, ekspert od zarządzania wiedzą

Renata Gut, założycielka Szkoły Trenerów Biznesu i Coachingu przy Wyższej Szkole Przedsiębiorczości i Zarządzania im. L. Koźmińskiego w Warszawie

Głosy komentarza:

· Anna Sobala-Zbroszczyk, dyrektor II Społecznego Liceum Ogólnokształcącego w Warszawie, · Bożena Ordak, dyrektor III Liceum Ogólnokształcącego w Gdańsku, · dr hab. n. med. Barbara Kamińska, Prorektor ds. Studenckich, Gdański Uniwersytet Medyczny, · dr Marek Suchar, Instytut Promocji Kadr.

Dyskusja

Podsumowanie: Człowiek czy pracownik? Jak kształcić człowieka? o. Damian Stachowiak CR, Zakon Zmartwychwstańców, nauczyciel Szkół Elektrycznych i Elektronicznych w Gdańsku

12:30 Przerwa na kawę

13:00 Sesja druga: Gdzie i jak będziemy zdobywać kompetencje – w szkole, na uczelni, w nowych instytucjach czy w sposób nieformalny?

Przyszłość szkolnictwa wyższego to uczenie się przez całe życie?

prof. dr hab. Maria Mendel, Prorektor Uniwersytetu Gdańskiego ds. Kształcenia

Szkoła jutra – czy dziś kładziemy jej podwaliny?
Joanna Nowacka, Dyrektor Podstawowej Szkoły Społecznej „Niedźwiednik”

Edukacja na wyciągnięcie ręki - Internet, e-kształcenie

dr hab. inż. Jerzy Mischke, Akademia Górniczo-Hutnicza im. St. Staszica w Krakowie, ekspert od e-kształcenia w Polsce

Co będzie się działo poza formalnym systemem szkolnictwa? Jaka rola szkoleń komercyjnych?
przedstawiciel firmy Combidata

Różnorodność, otwartość, mobilność szkolnictwa wyższego – jak daleko nam, jak blisko…?
prof. dr hab. Stefan Jackowski, Uniwersytet Warszawski, koordynator prac merytorycznych nad projektem Strategii Rozwoju Szkolnictwa Wyższego na lata 2010-2020

Dyskusja

Podsumowanie: prof. dr hab. Tomasz Szkudlarek, kierownik Zakładu Filozofii Wychowania i Studiów Kulturowych przy Instytucie Pedagogiki, Uniwersytet Gdański


panel: Edukacja i wiedza
tagi: EDUKACJA FORESIGHT WIEDZA
Dostępnych zdjęć w galerii 16
pokaż/ukryj

Komentarze

Projekt "Pomorze 20025 - scenariusze rozwoju i kluczowe technologie" jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013.
© 2009 Instytut Badań Nad Gospodarką Rynkową.
Realizacja: IdealSolutions.pl