Szukaj w aktualnościach
w całym serwisie
"Przyszłość pomorskiej edukacji - scenariusze rozwoju" - po konferencji
"Przyszłość pomorskiej edukacji - scenariusze rozwoju" - po konferencji

10 grudnia 2010 r. Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową zorganizował publiczną debatę „Przyszłość pomorskiej edukacji – scenariusze rozwoju”. Na konferencji zaprezentowano scenariusze rozwoju pomorskiej edukacji do roku 2030 – jako rezultat prac panelu Edukacja i Wiedza.


Debatę uświetnili znamienici goście: Jerzy Wiśniewski, Radca Generalny w Ministerstwie Edukacji Narodowej, Marzena Żylińska z Nauczycielskiego Kolegium Języków Obcych w Toruniu, Elżbieta Lamparska, Dyrektor Dep. Edukacji i Sportu Urzędu Marszałkowskiego Woj. Pomorskiego, Marcin Polak, redaktor Edunews.pl, przedstawiciele oświaty, szkolnictwa wyższego i biznesu, m.in. Prezes RoboNET Sp. z o.o. - Wojciech Syrocki. Scenariusze zaprezentował ekspert panelu Edukacja i Wiedza, prof. Tomasz Szkudlarek z Instytutu Pedagogiki UG.

Żyjemy w czasach ciągłej zmiany, w związku z tym i my musimy się zmieniać, aby za tą zmianą nadążyć. Musimy nauczyć się korzystać z naszych wewnętrznych zasobów, aby reagować na zmiany. Tylko edukacja może nam w tym pomóc.

Ale żeby tak było, także edukacja musi się zmienić.

Tworząc scenariusze rozwoju edukacji eksperci zastanawiali się, jak system edukacji będzie reagował na zmiany, na wyzwania przyszłości. W toku prac powstały 4 scenariusze rozwoju: Fabryka Komponentów, Edukacja Instant, Mozaika Możliwości oraz Wspólnota Ideałów. Scenariusze są propozycjami pod dalszą debatę publiczną. Bo zmiany można wprowadzać oddolnie, wraz z zainteresowanymi: środowiskiem oświaty, przedstawicielami uczelni wyższych, szkół zawodowych, biznesu, samorządu, rodziców i samych uczniów. Odgórnie nigdy się to jeszcze nie udało.

To od nas wszystkich tak naprawdę zależy, jak będzie wyglądać rzeczywistość szkolna, przestrzeń edukacji w przyszłości. Czy będziemy dalej biernie poddawać się dyktatowi liczb, podążając za scenariuszem Fabryki Komponentów, czy edukacja przyjmie bardziej zindywidualizowaną formę jak w scenariuszu Mozaika Możliwości, gdzie uczeń wreszcie stanie się podmiotem, a nie przedmiotem systemu, czy w końcu dojrzejemy do sytuacji, gdy jako lokalna wspólnota pewnych wartości będziemy dbać o edukację jako dobro wspólne, jak w scenariuszu Wspólnota Ideałów.

Zapraszamy do zapoznania się ze scenariuszami i do dyskusji na łamach forum www.pomorze2030.pl

synteza_scenariusze


panel: Edukacja i wiedza
tagi: edukacja nauka szkoła

Komentarze

Projekt "Pomorze 20025 - scenariusze rozwoju i kluczowe technologie" jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013.
© 2009 Instytut Badań Nad Gospodarką Rynkową.
Realizacja: IdealSolutions.pl